Wednesday, October 17, 2007

مع التليفزيون
في رمضان هيحصلك كده





خلص شهر رمضان الكريم، بس بصراحة في حاجة غيظاني لازم اتكلم فيها، تليفزيون مصر العبقري الجميل معودنا دايما على إن رمضان ده غير ما خلق له .. هو شهر التسالي واللي ما يشتري يتفرج على المسلسلات والإعلانات والسهرات والمقالب و و و ..... إلخ




نمسك حاجة حاجة غيظاني ونتكلم فيها بس كل واحد يمسك أعصابه ويحطها في تلاجة.






المسلسلات، وجود الراقصة في أي مسلسل بقى حاجة مهمة وأساسية ، وبالصدفة البحتة شفت أول حلقة من مسلسل قضية رأي عام وأد أيه الملل من الرقصة المطولة بدون داعي وأقول دلوقتي هتخلص .. ملاهاش داعي أصلا .. اللهم طولك يا روح .. يا مسهل .. وفين وفين لما المخرج .. كتر خيره بصراحة .. افتكر أنه ينقل على مشهد تاتي .. وقال ايه أحنا في شهر رمضان، واستني المشهد يخلص ... لأ لازم المخرج يخلص روحنا الأول بصراحة حاجة تخنق والحمد لله انها الحلقة الوحيدة اللي شفتها.



الإعلانات بقى حكايتها حكاية .. ما انكرش إنها أصبحت مادة يمكن مشاهدتها في بعض الأحيان .. ففي بعض الإعلانات إبداع وابتكار يجذب المشاهد ويبهره .. لكن أغلبها خنيق ومستفز ومتكرر بشكل يشل .. وبالتالي التليفزيون بيصل لهدفه وهي على رأي المثل :" التكرار يعلم الـ ....." .. دا طبعا من وجهة نظرهم .. ويخرج الواحد وخاصة الأطفال حافظين الإعلانات صم وبيسمعهوها كل يوم ويغنوا معاها وهكذا وبعد كده طبعا يطالبوا أهليهم بيها .. وبتوع التليفزيون طبعا مش خسرانين حاجة .. جيوب الأبهات هي اللي هتشتكي.






البرامج الحوارية، مين ضيوفها يا ناس .. في الغالب الأعم .. الفنانين الشاملين، يعني اللي بيغنوا ويرقصوا ويمثلوا ، وطبعا الجمهور كله عارف طريقتهم في تقديم اللي بيطلقوا عليه هما "فن" .. خير اللهم اجعله خير .. ما علينا .. النوعية دي بالذات بتكتر برده في رمضان .. وبعضهم بقى بيقى على العهد واللبس ما بيتغيرش على أساس إن الدنيا حر وكده .. ومفيش مانع التخفيف في الملابس .. خلاف طريقة كلام بعضهم اللي تحس أنهم قاعدين في حارة .. والموضوعات الهايفة والتافهة موت اللي بيتكلموا فيها .. ربنا يصبرنا.




والشلل كله في برامج المقالب .. البرامج دي بالذات بتجنني .. ولازم يخرجوا الواحد فيها عن شعوره .. ومواقف في قمة البواخة اللي خلقها ربنا .. وأحيانا كتير بتوصل للضرب، ومش بيفكروا في أعصاب اللي قدامهم اللي ممكن تتحرق وهما في منتهى البرود.



مثلا في حلقة من حلقات "أديني عقلك" .. وهو فعلا برنامج جنون مفهوش ريحة العقل .. رايحين يهددوا الناس في أحد الأقاليم بهدد بيوتهم والناس تنفعل وتتضايق وتشتم وفي النهاية تبتدي المعركة بين الناس والممثلين في البرنامج ضرب حقيقي .. الغريبة انهم مش بيفكروا انه ممكن ناس تموت فيها ولا يجيلها شلل منهم ولا سكر. بجد بجد ناس خنيقة.



اللي غايظني بقى بجد .. إن كل ده مش وقته ماسورة المسلسلات والبرامج والإعلانات والمقالب مش وقتها خالص .. شهر رمضان ده للعبادة، وبما إن الكلام مش هيقدم ولا يأخر، يبقى الحل أن الناس طول رمضان متفتحش التليفزيون أحسن.



ودا مجرد اقتراح بدأت أنا في تنفيذه وكل واحد حر.





وعلي العموم كل سنة وأنتم طيبين ولله أقرب.

25 comments:

Anonymous said...

والله يا لولا بحمد ربنا على نعمة عدم متابعة اي مسلسللات منذ ما يقرب على العشر سنوات والحمد لله والله نعمة ما بعدها نعمة مش كفاية بنبقى مقصرين في العبادة لا وايه نعميها كمان

Anonymous said...

موضوع جميل فعلاً يا هالة .. كل سنة نقول هيتعدلوا مافيش فايدة.
وكمان المسلسلات الدينية اختفت تقريباً السنة دي مكنش فيه غير مسلسل الإمام الشافعي إللي كانوا بيعرضوه على استحياء.

واختفت خواطر الشيخ الشعراوي إللي كانت بتيجي قبل الفطار كل يوم وبعدها القرآن ثم مدفع الإفطار.

ربنا يصلحهم يا رب ويبعد عننا الفنانين الشاملين.

شكراً ليكي يا هالة

هالة said...

أنا بجد مبسوطة بيكِ يا قلوب حائرة.
أنا بصراحة بدأت الموضوع دا من سنتين بس .
بس أحيانا بيبقوا في البيت فاتحين التليفزيون وأنا معاهم فبشوف بعض الحاجات عشان مش بقدر اقفل التليفزيون وماماتي مثلا بتتفرج عليه.
وكل سنة وأنتي طيبة

shereen sobhy said...

حبيبتي لولو

تعرفي اقتراحك ده الحل الأمثل وأنا عن نفسي اطبقه بالفعل منذ عدة سنوات

أما بالنسبة لوصلة الرقص المطولة التي شاهدتيها فاعتقد ان هذا يوافق هوي المشاهدين التي ربما أكون واحدة منهم

تحيااااااااااتي

هالة said...

هاني بجد ملاحظاتك في محلها، فعلا فين حلقات الشيخ الشعراوي، رحمة الله عليه، فين المسلسلات الدينية ولو موجودة بيبقى عرضها في توقيت مميت محدش بيشوفها يا إما الصبح أوي والناس في أشغالها يا إما بالليل أوي والناس اللي بتشتغل برده بتكون نايمة.
ربنا يخلصنا وشكرا على تعليقك الجميل يا هاني

Anonymous said...

عزيزتي هالة:موضوع جميل فعلا، ان التليفزيون المصري يريد ان يحتل الصدارة دائما وابدا في الهيافة هذا نهجه دائما / يكفي انه منعنا من الاستمتاع بحديث فضيلة الإمام محمد متولي الشعراوي بعد قرارا منع إذاعته.

لنا الله الذي ندعوه ليل نهار أن يصرف عن أنفسنا كل هوي لهذا الجهاز العقيم

تحياتي لاختيارك
سميرة

Anonymous said...

كل سنة وانتي طيبة ياهالة بصراحة حكاية المسلسلات دي وخصوصا في رمضان بقت حاجة فظيعة وبصراحة انا صممت في رمضان متبعش مسلسلات والاحلي اننا مش نتابع عشان مش يجرى لمخنا حاجة وربنا يثبتك ويثبتنا جميعا

تحياتي

Anonymous said...

بجد الموضوع بتاعك الحاجة الوحيدة اللى ممكن تتقال عليه انه "مش حاتقدر تغمض عينيك".

صوصو

Anonymous said...

nile sun

وحشتني يا لولو وانا حسيت انك متغاظة بجد بس ياريت بجد ما يتعرضيتش في رمضان اي مسلسل ويبقي شهر للعبادة وبص لكن الناس خلتوه شهر لللاكل وللتليفزيون لكن ده طبعا مستحيل وياريت ما تتاخريش علينا يالولو

هالة said...

عسولتي شيرين صبحي
جميل انك مش بتتفرجي على التليفزيون من سنين، بس اقولك الحق الوصلة بتاعت الرقص دي كانت مش حلوة خالص حاجة كده ملهاش لزمة ولا لون ولا ريحة ولا أي شيء ، من الآخر هبل .

Anonymous said...

تسلم ايدك يا لؤلؤ ومعاكي حق - انا كمان السنادي مفتحتش التلفزيون إلا نادرا جدا وحسينا انا ووالدتي واخي بمعنى وقت رمضان وانه للعبادة ، وفعلا التلفزيون المصري جدير يخسر المسلمين صيامهم -وفي الاخر نقول صاحب العقل هو اللي يميز ايه يشوفه وايه لأ

وكل سنة وانتي طيبة

شيماء عيسى

shereen sobhy said...

لولو

لو هبل زي ما بتقولي يبقي لا يلزمني تخيلتها وصلة راقية تحمل فنا حقيقيا .. وربنا يكفينا شر الهبل

تحياتي لك وللموضوع

Anonymous said...

صدقتى والله يا لولو المفروض يسموه شهر المسلسلات مش شهر رمضان ، بس هو ايه اللى حاله معدول فى البلاد اللى نقدر نقوله (ربنا يخرجنا من الدنيا ده على خير ) ... ايمى

هالة said...

سميرة نورتي مدونتي
وادعو معكِ الله أن يصرف عن أنفسنا كل هوي لهذا الجهاز الخنيق
شكرا

هالة said...

أيامنا الحلوة
وانتي طيبة يا جميل، وجميل انك صممتي على منع متابعة المسلسلات وربنا يثبتك على هذا النهج القويم
وشكرا

هالة said...

صوصو
متشكرة جدا على تعليقك الجميل، اللي أنا مقدرش أغمض عينيه عنه وربنا يخليكِ ليه.

هالة said...

حبيبتي
nile sun
متشكرة جدا على تعليقك الجميل، وياريت يتنفذ اقتراحك بمنع المسلسلات في رمضان، بس هتقولي لمين ربنا يرحمنا.

وربنا يخليكِ ليه

Anonymous said...

لولو موضوعوك جميل وأسلوب كتابتك رائع.. وأنا معاكي أن المفروض التلفزيون يتقفل بس ممكن يتفتح علي قنوات إسلامية مفيدة وتفيد في رسالة الإسلام .. وربنا يعين المسلمين علي طعاته ويرزقنا بقوة الإيمان ..

داليا

تحياتي

هالة said...

شيماء عيسى
بجد نورتي مدونتي ويارب دايما منوراها. متشكرة جدا على تعليقك وجميل والله إن أغلب الناس السنة دي متابعتش التليفزيون دا شيء جميل.
وكل سنة وانتي بخير وصحة وسعادة

Anonymous said...

والله يا لولة الموضوع دمه خفيف وشربات، وانا ضحكت كتير لما قرأته.

النهاردة ابرزتي الجانب الفكاهي بجد في شخصيتك، وطبعاً ده يضاف الى قدرتك الغير عادية على سرد الموضوع بسلاسة، وعدم الخروج عن النسق العام له.

نيللي

هالة said...

إيمي
نورتي مودنتي
اقتراح جميل في حكاية التسمية دي ، اللي هيطلقها طبعا تليفزيونا "شهر المسلسلات" ، وربنا يكرم يا إيمي وكل حاجة في البلد يتعدل حالها .
يارب
قولي أمين

هالة said...

داليا
منورة
متشكرة على تعليقك، وطبعا لو التليفزيون فيه قنوات إسلامية يبقى أحسن حاجة ياريت كل قنواته تبقى في الشهر دا بالذات كدا .. وربنا يعينا جميعا على طاعته.

هالة said...

نيللي
نورتي مدونتي
أشكرك بشدة على تعليقك وكويس اني ضحكتك.
ومتشكرة جدا على مدحك في موضوعي وربنا يخليكِ ليه.

Anonymous said...

بصراحة عندك حق يا لولا وكمان الموضوع زاد عن حده خصوصا موضوع الرقص انا مش فاهم ازاى الناس تصوم اليوم كله وتضيعه فى ساعه بعد الفطار خصوصا بقى مدام عبد المنصف (لقاء الخميسي) عملة شغل هايل فى راجل وست ستات كانت بتبين على قد ما تقدر بصراحه ما علينا ربنا يستر ويكون صيامنا اتقبل

هالة said...

هههههههههههههههههههه
دوبة
بجد عندك حق انا بصراحة كنت متغاظة منها جدا ، ربنا يهدي.
ويا سلام لو نغمض عين ونفتحها نلاقي تليفزيونا اختفى من الوجود.
اي رأيك يا دوبة في التخيل دا.
وفي النهاية ربنا يتقبل منا ومنكم صيامنا ويهدينا جميعا