Monday, August 06, 2007

قـــــــــــــــرار



الفتاة .. كائن حي .. إنسان .. له مشاعر وأحاسيس ، تملك القدرة على التفكير ولابد أن يتوافر لها أيضا القدرة على اتخاذ القرارات، وعليها أن تتحمل مثلها مثل الرجل تبعات هذه القرارات.



لكن المشكلة أنها حتى وقتنا هذا كائن لم يتم الاعتراف بحريته بعد، ولا بامتلاكه للمشاعر والأحاسيس، وهذا ما يكون واضح وضوح الشمس وقت الزواج.



الآباء دائما ما ينظرون لما لقراراتها أنها دائما خاطئة، وأنها كائن لا يميز ولا يعي أين مصلحته.



بينما الرجل فلديه منذ تواجده على سطح الأرض حرية الاختيار، وعند الزواج يفكر ألف مرة ويختار ويقبل بمن اختارها شكلا وموضوعا، وعليها هي أن تقبله.



ماذا يحدث لو هو يريد هذا الزواج وهي لا توافق لعدم توافر، لن أقول الحب بل القبول ؟ إذن لا توجد مشاكل، ليس من المهم أن تقبل الفتاة بمن يريد الارتباط بها، وتنهال عليها النصائح والأمثال "خدي اللي بيحبك .. ومتخديش اللي تحبيه"، وكأنه قدر مكتوب على تعيسة الحظ من بنات حواء، عليها أن تتزوج بمن لا تقبله وتنتظر مجيء الحب بعد الزواج، فهو دائما الأهم.



نظرة غريبة وتعاملات أغرب، لماذا يُنظر دائما لها على أنها أقل درجة بل درجات من الرجل، الرجل يحب هذا هو المهم، وهي دائما حبها مؤجل.



سؤال آخر، ماذا يحدث عندما ترفض الفتاة من يتقدم لها، لأنه ليس هناك قبول لهذا الشخص من جهتها؟ ما يحدث مطالبات من الأب والأم أن تكشف عن فارس الأحلام الذي يعترض طريق كل عريس يتقدم لها. والكل يحتم أن هناك شخص ما تريده وهو السبب دائما وراء رفضها المتكرر. هل تواجد رجل آخر في حياة الفتاة هو السبب الوحيد وراء رفضها لمن تقدم لها ؟؟؟



لماذا لا تُحترم رغبة الفتاة، بأي منطق تراهن الفتاة على حياتها لمجرد أمل قد يحدث أو يتأخر في الحدوث أو قد لا يحدث أصلا.



لما يتحتم على الفتاة أن تقبل بما فرضته عليها الظروف، ولما الضرر دائما يلاحقها عن الموافقة أو الرفض.



فالموافقة تكون على مضض وبسببها قد تخسر حياتها وتكره نفسها، ولسانها الذي طاوعها وقال نعم رغما عنها.



أما إذا رفضت فتقابل بسخط الجميع أب . أم . إخوة . أعمام . كل الأقارب والأصدقاء أيضا. وتلاحقها نصائح شبيه بي إلى متي ترفضين ؟ أنظري كم بلغتِ من العمر؟ أتريدين الحصول على لقب عانس؟

14 comments:

Anonymous said...

معك حق يا هالة / ولكن الهاجس الذي في حياة الاباء والامهات هو العنوسة / علما بان الكثيرات ممن لم يتزوجن برعن فى حياتهن العملية / القبول عامل مهم جدا والحب عامل اكبر لانه يساعد على تخطي الكثير من مشكلات الحياة / ابو ادهم

هالة said...

أبو أدهم
متشكرة على تضامنك مع الفتيات وتأكيدك على أن القبول أهم ما في موضوع الزواج، وهذا ما حث عليه ديننا الحنيف

Anonymous said...

والله انا مش عارفة الناس دى بتعمل كده ليه هما اللى اتجوزوا خدوا ايه يعنى...والاهم ليه الناس ما بقاش عندها ايمان بموضوع النصيب ومش عارفين أن مسألة الجواز دى مافيهاش نظام اسعى يا عبد وانا اسعى معاك لانه موضع قدرى اى يتعلق بالقدر الذى حدده الله سبحانه وتعالى لاى مخلوق على وجه البرية.

وعلى العموم بالنسبة لطلباتى فى زوج المستقبل..ان يكون مقلم ومدى على اخضر شوية كده او ازرق عشان الحسد..اما الشكل فيكون سمبوكسة، اما الوظيفة فعايزاه فول اوبشن ومش اى فول يكون فول بالزيت الحار عشان ما يتعبش معدتى..

يالله باى قطيعة تقطع الجواز واللى عايزيين يتجوزا

صاصا المصاصة

هالة said...

صاصا المصاصة
بجد انتي وصلتي لأهم نقطة في الزواج أنه قبل كل شيء نصيب، و المفروض إن كل حد في الدنيا يعمل بالمقولة دي "علمت أن رزقي لن يأخذه غيري فاطمئن قلبي"

أما بالنسبة لمواصفات شريك حياتك فهي ممكن تزعله هو نفسه ويصرف نظر فخلي بالك يا صاصا.

Anonymous said...

اولا انتي وحشتني اواي يا لولو لاني باقيلي كتير ما علقتيش علي موضوعاتك بس انا ما بفوتيش موضوع وكل موضوعاتك بقرائها ولكن الموضوع ده بجد مهم جدا لان بنات كتير بتعاني منه غير الكلام اللي بيقعدوا يسمعه من الناس حتي لو من غير قصد وياريت كل الناس تفهم حاجة واحدة أن الزواج قسمة ونصيب في النهاية

هالة said...

Anonymous
متشكرة على تعليقك الجميل
ومتشكرة على متابعتك المستمرة ليه .
وفعلا الناس بتسمع البنت كلام ملوش لازمة وفي النهاية النصيب اللي بيغلب.

shereen sobhy said...

لولا حبيبتي
********

وكأنك قلتي ما بداخلي وبداخل الكثيرات
ولمستي بقلمك هواجسنا وافكارنا

تحياتي لك

هالة said...

حبيبتي شيرين
فرحانة اوي بتعليقك ده، وكويس اني عبرت عن كتير من البنات.
متشكرة يا حبيبي

Anonymous said...

لا طبعا.. الجميع متفق معاكي ربما مجاملة وربما اكتئاب.. انما الواقع غير كدا تماما.. وماتنسيش حاجة مهمة إذا كان الرجل هو اللي بأيديه يختار فالبنت بأيديها تقول موافقة أو لأ.. ومايتهيأليش أنه الآن في بنت بتجبر على الزواج.. ربما بتوافق بس خوف من العنوسة لكن في المجمل بتعتبر الجوزا أفضل من مرور الحياة عليها فاضية وبدون تحقيق أسمى أحلامها وهي الأمومة.. عيدي تفكير تاني لأن الموضوع حساس. وإحنا مش للدرجة دي ديكتاتوريين.. ولا تنسي أن الإسلام أول دين أعطى للأنثى حقها في اختيار شريك حياتها.

أسامة نبيل

Esmat said...

هالة تحياتى لك
دى أول مرة اعلق عندك لكن مش معاكى قوى ممكن تكون هناك نسبة اباء وامهات بتعمل كده لكن اغلبية اللى اعرفهم الرأى كان للبنات فى الموافقة على الزواج أنا عن نفسى تعرفت على زوجى فى الكلية وكان فى سنة رابعة وانا فى اولى وبعد تخرجه راح لبابا ورغم انه كان ادامه كتير ليكون نفسه بابا وافق عليه علشان انا عايزاه ولم يقل لى لا-يعنى ممكن حصل حاجات تانية مع بنات تانية لكن برده الغلط هنا بيكون على الاباء المفروض البنت هى اللى تحدد هى عايزة ايه لانها حياتها هى مش حياه امها وابوها ولك تحياتى

Anonymous said...

عزيزتي هاله
طبعا صعب نعمم النظريه علي كل الاباء و الامهات
صحيح فيه نسبه ماعندهاش تفاهم و لو جه عريس اتقدم لبنتهم ورفضت ياداهيه دقي لكن فيه اباء و امهات متفهمين و بيتناقشوا مع بناتهم ممكن تكون نسبه قليله
و للأسف النسبه الاكبر دايما شايفه انهم علي حق و البنات مالهمش رأي في موضوع الجواز علي اساس انهم اكبر مننا و خبرتهم اكبر
طبعا دايما بتمني ان الجواز بالذات يكون فيه اخد و عطا لانه مش مأذون وعيال و خلاص
دي حياه و لو مابتدش صح من كلتا الطرفين عمرهم ماحيعمروا سوا ياتري الاهل حيكونوا مبسوطين لو بنتهم جت بعد شهر ولا شهرين و لا حتي سنه و هي مطلقه؟طبعا لأ
تحياتي علي البوست المميز

هالة said...

أسامة نبيل
أنا معاك ان الإسلام اعطى للمرأة حقها وان في ايديها الاختيار، لكن مش معاك ان كل بنت بتتجوز اللي عيزاه، لأنه في لغاية انهارده ناس بتغصب على بناتها انها تتجوز فلان إذن هو فلان ومش حد تاني . لسه في في الدنيا النوعيات دي ولو حصل وما نفذتش يبقى التكشير في وشها على طول وده بيبقى اقل واجب والكلام اللي بيخبط فيها ليل نهار وكده يعني .
يعني حياتها بتتنغص عليها.
ربنا يهدي الجميع واحنا من الضمن.
وشكرا يا أسامة على تعليقك

هالة said...

esmat30
متشكرة على مرورك بمدونتي وعلى تعليقك الجميل واتمني لك حياة سعيدة مع زوجك.
ويارب كل الآباء والأمهات يتفاهموا مع بناتهم . واتمنى السعادة لكل البنات.

هالة said...

أجندة حمرا
عزيزتي، اشكرك على كلامك الجميل اللي لخص المشكلة كلها، ومعاكي طبعا إن اخد و عطا، ولو مكنش كده هتكون له عواقب زي ما قلتي وربنا يستر.